Skip to main content

Recerca

Àngel Raluy, Mireia Canals i Pilar Godayol

Investigadors de la UVic-UCC desenvoluparan eines i recursos per fomentar la lectura literària digital a les aules

05.04.2022
Share

La literatura digital, aquella que ha sigut creada per ser llegida en un dispositiu electrònic, és una forma narrativa atractiva i interactiva que engloba el llenguatge dels llibres, les pel·lícules, les pàgines web o la ràdio, entre d’altres. La recerca científica que aborda l’impacte de la literatura digital en les activitats de lectura de l’estudiantat encara és escassa. En aquest context, s’ha posat en marxa el projecte europeu Dilectings (Digital Literature Educational Competences for Teachers: Intercultural Inclusive Good-practices for Second Language Learning), finançat pel programa Erasmus+, que compta amb la participació d’investigadors de la UVic-UCC i de tres universitats més d’Irlanda, Itàlia i Romania.

El projecte té com a objectiu implementar eines per promoure la literatura digital a les escoles i als instituts, i trobar noves formes de millorar les habilitats lectores tant de l’alumnat nadiu com d’aquells estudiants de llengua estrangera o que estudien una segona llengua. En definitiva, pretén fomentar l’aprenentatge de la lectura, la llengua i la literatura a partir de l’ús de les eines digitals i, al mateix temps, contribuir a fomentar la comprensió intercultural i la inclusió social, així com desenvolupar o consolidar les competències i habilitats TIC dels infants i joves. Per això, el treball que es duu a terme se centra tant en l’estudiantat de cicle superior de primària i de primers cursos d’educació secundària, com en els mestres i professors, clau per promoure i ampliar les anomenades habilitats d’alfabetització literària digital (DLL) i de lectura digital de literatura (LDR).

Acompanyament per aplicar la lectura digital a les aules

“Professorat i alumnat necessiten pautes i suport per aplicar la lectura digital -llegir textos en telèfons mòbils, tauletes o ordinadors- a la literatura”, explica Mireia Canals, investigadora del grup de recerca en Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLHIC) de la UVic-UCC. “Els nois i les noies acostumen a llegir poca literatura i, en tot cas, generalment solen ser textos breus i de lectura ràpida, però, per altra part, estan molt familiaritzats amb la tecnologia i la digitalització”, afegeix Canals, segons la qual “cal incentivar la lectura, la reflexió, la generació d’opinió i criteri, i alhora assolir competències transversals tant de TIC com de lectura, llengua i cultura”.

A més de la UVic-UCC, el projecte Dilectings compta amb investigadors de la Università degli Studi Roma Tre (Itàlia) -encarregada de liderar el projecte-, la West University of Timisoara (Romania) i el Trinity College Dublin (Irlanda). També hi prenen part quatre escoles o instituts, cadascun lligat a la universitat del seu territori. En el cas de la UVic-UCC, el treball de camp es farà amb l’Institut Miquel Martí i Pol de Roda de Ter (Osona), mentre els altres centres educatius que participen en el projecte són The King Hospital and Free School of King Charles the Second (Irlanda), l’Instituto Comprensivo Vitruvio Pollione de Roma (Itàlia) i el Colegiu National da Arta “Ion Vidu” (Romania). Per part de la UVic-UCC, i a més de Mireia Canals (IP), l’equip investigador que hi participa el conformen Pilar Godayol (coordinadora del GETLHIC) i Àngel Raluy, del grup de recerca en Educació, Llenguatge i Literatura (GRELL). El projecte, que va començar aquest gener i acabarà el gener del 2025, té un pressupost total de 344.586 euros.

Una plataforma digital per compartir

El 28 de febrer passat es va fer la primera reunió de treball entre els vuit socis del projecte Dilectings. En una primera fase d’aquesta recerca es farà una anàlisi de les necessitats específiques d’educadors i alumnat en l’àmbit de la lectura, de les plataformes que utilitzen i de la manera com s’acosten a la lectura. Un cop feta una radiografia de la situació present, les universitats participants en aquest projecte treballaran amb una plataforma digital que ja està activa i que contindrà diversos mòduls de formació en línia per a la formació del professorat. Es tractarà d’un espai per a activitats digitals interculturals interactives per millorar la lectura d’històries, la lectura digital o l’escriptura digital de contes (materials d’autors, històries, grups de debats, clubs de lectura, tallers d’escriptura, etc.).

Aquesta plataforma d’educació a distància, oberta i flexible, basada en Moodle, funcionarà com un punt de referència central que connectarà professorat, alumnat i escoles implicades al projecte en l’àmbit de la DLL i LDR a Europa, amb continguts gestionats per la UVic-UCC i que cada centre s’adaptarà. “Es crearan textos per treballar tant la lectura com l’escriptura i activitats de debat, entre altres, en el marc d’un ambient inclusiu, de participació conjunta, que treballi la interculturalitat, l’ús de llengües estrangeres...”, explica Mireia Canals. La plataforma serà especialment utilitzable en dispositius mòbils mitjançant l’adaptació automàtica dels elements gràfics i textuals dels cursos.

Al professorat dels centres educatius implicats també se li facilitarà una activitat formativa per tal d’atendre’l en les competències necessàries per traduir els continguts dels mòduls de la plataforma digital a la seva pràctica docent. L’objectiu és que les escoles puguin compartir entre elles els recursos disponibles a la plataforma. Entre aquests recursos, des de la fase inicial del projecte, es treballarà amb el programa europeu eTwinning i la plataforma School Education Gateway i en la fase final del projecte, amb un smart Toolkit, que donarà suport a l’aprenentatge, l’avaluació i l’intercanvi d’habilitats DLL i LDR per al professorat. El projecte culminarà també amb la creació d’un llibre electrònic que recollirà directrius per a les escoles en alfabetització literària digital i en lectura digital de literatura. La voluntat de l’equip investigador de la UVic-UCC és que aquest projecte es pugui acabar replicant a altres escoles i centres de secundària de Catalunya.

Contacta amb nosaltres

Contacta'ns