Skip to main content

Docència

Inoxforma
Inoxforma

L’empresa Inoxforma planteja un repte d’economia circular a l'estudiantat d'ADE d'UManresa

16.04.2024
Share

Estudiantat del grau en Administració i Direcció d’Empreses (ADE) de la Facultat de Ciències Socials de Manresa treballa des d’aquest curs en un projecte pioner que permet treballar la creació d’un projecte empresarial d’economia circular, vinculat al territori, posant en pràctica diferents metodologies relacionades amb la creació d’empreses i l’emprenedoria. El projecte consisteix a trobar una nova utilitat a les boles d’acer per a vàlvules que fabrica l’empresa manresana Inoxforma i que rebutja per motius de qualitat. Les idees de negoci que sorgeixin d’aquest treball seran avaluades durant el mes de maig per la gerent de l’empresa, Elvira Garcia.

Inoxforma és una empresa amb seus a Manresa i a Sallent, que està especialitzada en la transformació de xapa d’acer inoxidable per als sectors de la valvuleria, elèctric, electrònic i alimentació.  

Aprendre a posar en marxa un negoci d’economia circular i a convèncer possibles inversors

Aquesta innovadora  metodologia dels estudis d’ADE s’emmarca en l’assignatura de primer curs d’Iniciativa Empresarial. Més enllà dels continguts per aprendre a posar en marxa una idea de negoci, l’assignatura contempla també l’adquisició de coneixements i competències per aprendre a defensar un projecte empresarial davant de possibles inversors.

Per aquest motiu, l’assignatura es desenvolupa en dues fases. Durant les primeres sis setmanes del curs, l’alumnat ha treballat la idea de negoci a partir de la informació facilitada per Inoxforma sobre les característiques del material i els criteris de qualitat que fan que l’empresa n’acabi rebutjant la venda. Ara mateix, aquestes boles per a vàlvules d’acer no són reutilitzades, perquè el procés que requeriria és massa costós.  

En aquesta primera fase, l’estudiantat ha seguit tot el procés que s’ha de fer per desenvolupar una idea de negoci seguint diferents metodologies, que van des de la part més abstracta fins a la més concreta. En aquest procés, l’alumnat ha utilitzat metodologies com la pluja d’idees, scamper (una tècnica de creativitat i desenvolupament d'idees creatives que s'utilitza per millorar un producte, servei o procés existent), la metodologia dels sis barrets (una tècnica basada en el concepte de pensament lateral per abordar problemes i desafiaments des d’angles no convencionals i creatius), la metodologia 6tell (una metodologia pròpia que planteja donar resposta a sis preguntes clau sobre un producte o servei que es vulgui llançar al mercat) i la metodologia Scope (una evolució del Canvas).

Un cop definida la idea de negoci, l’alumnat ha hagut de fer un vídeo i dissenyar una pàgina web del producte. Algunes de les idees de reaprofitament de les vàlvules estan vinculades a la decoració, l’enllumenat i l’embalatge.

El procés culminarà el mes de maig, quan l'estudiantat haurà de presentar la seva idea en una ronda ràpida usant la metodologia de la simulació. Aquesta és la darrera de les activitats que es fa en el marc d’aquest treball i que culmina la feina dels grups d’alumnes. Consisteix en una presentació, amb un temps limitat de dos o tres minuts, de la idea de negoci a un possible inversor. En aquest cas, la simulació inclourà la presència de la gerent d’Inoxforma, Elvira Garcia, que serà present en totes les presentacions de les propostes per al material de rebuig de la seva empresa.

És per preparar aquesta darrera part del treball que l’alumnat es prepara amb diferents sessions amb el docent Carlos Bella per treballar les habilitats i competències que han de tenir les persones emprenedores.  

La motivació afegida de treballar en un projecte real i proper

El degà de la Facultat de Ciències Socials i director del grau en ADE, Marc Bernadich, ha explicat que aquesta manera de treballar a les aules, a partir de projectes reals, permet un aprenentatge molt més vivencial de l’assignatura d’Iniciativa Empresarial. Alhora, en aquest cas, es tracta d’un projecte de reaprofitament, que posa l'estudiantat en contacte amb l’economia circular, vinculat al territori. Un altre dels aspectes destacats d’aquesta aposta innovadora dins dels estudis d’ADE és que compta amb la participació directa de la gerent de l’empresa en tot el procés, des dels seus inicis fins al final. Això fa que la proposta que es plantegi tingui possibilitats de convertir-se en realitat, un fet que impulsa la motivació i la implicació de l’alumnat.  

 

Contacta amb nosaltres

Contacta'ns