Skip to main content

Internacional

Diàlegs Àgora 2022 amb Kaleb Kashab
Diàlegs Àgora 2022 amb Kaleb Kashab
Diàlegs Àgora 2022
Diàlegs Àgora 2022

UManresa tanca els diàlegs de l’Àgora 2022 amb la defensa d’una educació més humana, amb Kaleb Rashad i Eduard Vallory

13.12.2022
Share

UManresa va cloure el mes de novembre passat els diàlegs de l’Àgora 2022 amb la intervenció de Kaleb Rashad, director executiu de la xarxa d'escoles High Tech High de San Diego i impulsor del Centre for Love and Justice, i Eduard Vallory, analista social i gestor del canvi, president de CATESCO i director del Barcelona Institute of Science and Technology. Tots dos van defensar que l’humanisme hauria de ser l’element essencial de l’educació i que aquesta hauria de deixar de centrar-se en l’èxit individual i posar el focus en el benestar de les comunitats. Tant Rashad com Vallory van dir que per transformar l’educació és imprescindible transformar els educadors, i que la creativitat docent i la innovació en l’àmbit escolar no tenen sentit si no van acompanyades d’humanitat. 

Segons Rashad, qualsevol persona que es dediqui a l’educació ha de ser capaç de desenvolupar relacions significatives, d’implicar-se i d’empènyer els límits als quals estan sotmesos alguns col·lectius i cultures, com la comunitat afroamericana dels EUA. “Quan estableixes un diàleg partint de la humanitat, quan et mostres vulnerable i comparteixes, quan ets transparent, tot allò que comparteixes pot ajudar altres persones a replantejar-se les coses”, va defensar. Escoltar les persones d’una comunitat per saber què senten és expressar amor i és important custodiar aquest sentiment i treballar a partir del que importa les persones, perquè “les comunitats, quan saben allò que és important, ja no hi ha qui les aturi”, va dir. 

Una escola amb valors i propòsit

"Per transformar l’educació és imprescindible transformar primer les persones que eduquen", va dir Vallory. També cal que cada escola identifiqui els seus valors, que segons Rashad “són més importants que les regles”. Les pràctiques, i les estructures escolars i docents han d’estar al servei d’aquests valors. Als valors i principis que ha de tenir tota escola i projecte educatiu, Vallory hi va afegir el propòsit. Aquest propòsit ha de ser el de donar oportunitats educatives a tothom perquè pugui construir un projecte de vida, però l’educació és un mirall de la societat i mentre aquesta no sigui equitativa i inclusiva, l’educació tampoc no ho serà. 

Portugal: un cas d’èxit educatiu

El darrer dels diàlegs educatius d’aquest curs es va tancar amb una segona part dedicada a la presentació de les grans línies del model educatiu de Portugal, un país que ha aconseguit millorar els resultats de l’estudiantat amb un sistema innovador. La presentació va anar a càrrec de Lília Silva, directora de l’Agrupamento de Escolas n1 de Gondomar; Manuela Neves Garrido, subdirectora de l’Agrupamento de Escolas n1 de Gondomar i professora; Ana Maria Coelho, representant d’Autonomia i Flexibilitat del Centro de Formaçao de Associaçao de Escolas Júlio Resende; Cristina Palma, cap de l'Equip de Seguiment i Desenvolupament Curricular de la Direcció General d’Educació, i Antonieta Ferreira, adjunta del Gabinet del Ministre d’Educació.

El model educatiu que s’està implantant a Portugal es basa en oferir una atenció individual a cada alumne, partint del currículum del ministeri, respectant-ne l’estructura, però adaptant-lo al context de cada escola. Per tirar-lo endavant s’han creat noves assignatures i s’ha transformat l’avaluació perquè l’objectiu sigui la construcció d’aprenentatge. Això ha implicat molt de diàleg amb tota la comunitat educativa i també la formació dels docents en aquestes noves metodologies. 

Amb tot plegat, van explicar, s’aconsegueix un aprenentatge més significatiu i les dades que n’avaluen els resultats, de moment, són positives. Al mateix temps, des del Ministeri es fa un acompanyament i s’ha dissenyat una estructura institucional de suport a aquestes metodologies innovadores, que s’han traduït en menys fracàs i menys abandonament escolar.

Prop de 1.000 assistents als diàlegs de l’Àgora 2022

Els diàlegs de l’Àgora Educació 2022 s’han emmarcat dins del programa commemoratiu dels 500 anys de l’estada d’Ignasi de Loiola a Manresa, Manresa 2022, i han estat l’aportació d’UManresa a la celebració de l’efemèride. 950 persones han assistit a les converses protagonitzades per experts en diferents àmbits vinculats amb el món de l’educació. A més, tots els diàlegs es poden recuperar al canal de Youtube d’UManresa. 
 

Contacta amb nosaltres

Contacta'ns