Persones U
ODS 4. EDUCACIÓ DE QUALITAT
Marc Bernadich Màrquez és doctor i director dels estudis d’Empresa al Campus Manresa de la UVic-UCC. És l’impulsor del nou enfocament i la nova metodologia d’UEmpresa, que s’aplica a tots els estudis de grau i de formació professional superior de l’àmbit empresarial que s’imparteixen a UManresa. El nou model UEmpresa parteix del convenciment que la formació dels futurs directius empresarials és cabdal per transformar i millorar la societat. Per això, un dels puntals de la formació que s’imparteix a UManresa té una base humanista i pretén transformar les persones perquè aquestes ajudin a fer els canvis que la societat necessita.
Al nostre país, l’empresariat no té bona imatge com en altres països. Com es pot canviar això des de la universitat?
Efectivament, l’empresariat a casa nostra sovint és vist i etiquetat negativament. És un fet de base cultural, que ve de lluny i que no passa en altres països. Aquí a vegades els empresaris són vistos com a expropiadors, explotadors i egoistes, i us ben asseguro que aquesta imatge no és en cap cas certa. Aquí quan a un empresari li va bé es diu “pots comptar què ha fet” i quan li va malament es diu “ja li està bé; anava massa embalat”. És una situació extrema que no ajuda a crear vocacions. De fet, trobar un infant que digui que de gran vol ser empresari o empresària és realment estrany, a diferència de ser metge, mestra o veterinària. Precisament això ens dona el fil del que potser cal canviar: positivitzar els models de referència empresarial, explicar més la seva funció social i fer més present la seva contribució vital per a l’estat del benestar. Cal veure l’empresariat com un clar contribuïdor al progrés de la nostra societat.
Quins són els valors que intenteu inculcar a l’estudiantat d’UEmpresa?
Tenim clar que els nostres estudiants acabaran gestionant i dirigint empreses del nostre entorn. Desitgem que aquestes empreses siguin rendibles i sostenibles, amb condicions socioempresarials òptimes i que contribueixin a l’entorn immediat. Aquestes tres premisses s'han d’esdevenir simultàniament, no pot ser que en falli cap de les tres perquè llavors apareixen els desequilibris i sovint els abusos. A partir d’aquí, els valors que forçosament se’n desprenen són el professionalisme, l’humanisme, el compromís i el rigor científic, que són exactament els que va definir UManresa recentment. Específicament pel que fa als estudiants d’Empresa, volem persones íntegres, empàtiques, crítiques, coneixedores de si mateixes, agents de canvi, hàbils comunicadores, treballadores en equip i que siguin professionals competents. Pensem que aquests valors han de ser la tracció del nostre projecte i treballem cada dia perquè traspuïn en totes les activitats que fem, des dels cicles de grau superior, als graus i a la formació continuada.
Quines són les principals apostes metodològiques d’UManresa per aconseguir aquests objectius?
Continuant amb els valors i les competències que hem definit, pensem també que l’empresa i la universitat no només han de vincular-se sinó que han d’integrar-se al voltant de tres grans objectius: generar bons professionals, generar i transferir-se coneixement mútuament i esdevenir un punt de trobada del teixit empresarial. És trencar la mirada de “nosaltres i ells” i passar al “fem-ho junts”. En un entorn tan canviant, el més sensat és precisament viure enganxats al canvi i aquesta forma de retroalimentació contínua també es veu en les metodologies que estem aplicant i que es poden resumir en els sis punts següents.
En primer lloc, fem classes magistrals, que procurem que siguin memorables, que més que traspassar absolutament tots els coneixements, assenyalin camins de curiositat i descoberta per a un mateix, en definitiva, que deixin empremta en la memòria. Per altra banda, hem incorporat la lectura obligatòria de llibres (addicionals al temari de l’assignatura) que ens han suggerit els empresaris i empresàries associades als nostres estudis i que hem complementat els professors amb obres que considerem clau. La finalitat és que l’estudiantat acabi el grau amb una quarantena de llibres llegits, que el dotin d’un fonament reflexiu basal per continuar creixent. Aquestes lectures les treballem amb la metodologia del debat. Hem incorporat professionals del periodisme perquè dirigeixin debats dissenyats amb un clar objectiu pedagògic, a vegades la construcció de coneixement a classe, l’associació d’idees o la confrontació d’arguments. D’aquesta forma treballem no solament idees i conceptes sinó també habilitats clau com el raonament, la dialèctica o la improvisació. Al mateix temps, continuem desenvolupant la metodologia de simulació a la majoria d’assignatures. D'aquesta manera, reproduir situacions que l’estudiantat es trobarà a la seva vida laboral és una pràctica valuosa que permet, per una banda, entrenar habilitats i, per l’altra, reflexionar sobre la praxi professional. Així mateix, el lligam amb l’empresa es nota també en el programa Prèmium, en què les empreses associades escullen i acullen estudiants en pràctiques a partir de segon i que suposa, com no podria ser d’altra manera, una aplicació directa del que es va assolint durant el grau. A més, l’estudiantat que participa en aquest programa rep una formació en idiomes addicional a la del grau. És una iniciativa que desenvolupem des de fa anys i n’estem molt orgullosos. Finalment, la promoció dels treballs fi de grau de caràcter industrial, és a dir, fets a partir d’una necessitat d’alguna de les empreses associades, així com la promoció de la mobilitat internacional esdevenen els trets distintius dels nostres estudis. D’alguna manera pretenem fer un viatge des dels conceptes més teòrics i abstractes a la pràctica professional bo i passant per totes aquestes activitats amb l’objectiu de formar sòlidament l’estudiantat, i afavorir una ràpida i satisfactòria transició al món laboral, que en aquests moments és del 100 %.
Com pot contribuir una formació de qualitat en l’àmbit empresarial a millorar la societat?
La formació serà de qualitat si és capaç de transformar persones perquè tinguin l’habilitat de transformar la societat. El nostre objectiu és aquest: formar persones amb voluntat de canviar les coses per fer una societat millor. Creiem fermament que totes aquestes apostes que estem fent, començant per la integració amb l’empresa, l’aplicació de metodologies noves o l’adequació d’espais a la facultat, persegueixen aquests propòsits.