Skip to main content

Persones U

Luis Eslava i Jordi Canudas: “Cal fer una reflexió profunda i urgent sobre els productes que fem servir en el nostre dia a dia, com els usem i per què”
12.12.2023

ODS 12. Producció i consum responsables

Luis Eslava i Jordi Canudas dirigeixen el nou màster Beyond Products d’Elisava, que enguany celebra la seva primera edició. Un programa que aposta per trencar les dinàmiques tradicionals del disseny i el consum de productes d’acord amb el context social, econòmic i mediambiental actual. Un desafiament que busca fomentar l’esperit crític dels professionals del disseny i donar forma als productes del futur.

Per què és important el disseny de producte en la millora del medi ambient?

Luis: L'era de les opcions binàries és cosa del passat. Vivim en una societat d'alternatives i necessitem una gamma més àmplia d'idees, productes i opcions. El disseny de productes fa precisament això en múltiples facetes: ofereix possibilitats per ajustar-se millor a les demandes socials, econòmiques i ambientals actuals. I si mirem detingudament aquest context, resulta necessària i urgent una reflexió profunda sobre els productes que fem servir en el nostre dia a dia, com els usem i per què.

Com es pot impulsar un canvi real més enllà de les aproximacions més teòriques?

Jordi: Cal fer una reavaluació sobre les nostres maneres de produir i de consumir. Cal interrogar-se sobre el paper de la nostra professió i promoure la utilització dels productes com a mitjà per identificar, denunciar, criticar, demolir o proposar noves maneres de pensar i de fer.

El màster Beyond Products que dirigiu a Elisava està enfocat precisament a abordar aquestes qüestions…

Jordi: Exacte. El màster proposa una profunda revisió de les matèries primeres, dels processos i les tecnologies, de la logística o del propòsit del disseny mateix. El que plantegem és que els futurs dissenyadors i professionals del sector treballin per transformar la pràctica. També volem ajudar l’alumnat a desafiar l'establishment cultural, social, econòmic, tecnològic i material. En aquest sentit, reivindiquem la "fisicalitat", dissenyant objectes tangibles en una realitat en què sembla que gairebé tot passa pel fet digital.

Vosaltres defenseu que no és així. És a dir, poseu el focus en una realitat física que, malgrat les aparences, encara és molt present...

Luis: Les noves realitats suposen nous reptes i, per tant, noves oportunitats per dissenyar els productes físics del futur. Les noves tecnologies estan virtualitzant la realitat en què vivim. Nosaltres, davant d’això, reivindiquem la "fisicalitat" dels productes, fomentant el disseny d’objectes tangibles com a reacció a la virtualització de la realitat.

El vostre màster proposa una nova manera d’abordar el concepte de producte. Com es materialitza això?

Jordi: Per començar, cal qüestionar-se la pròpia professió. En aquest sentit, animem els estudiants a desafiar els processos establerts. Això passa, entre altres coses, per qüestionar els coneixements previs i poder, així, abordar paradigmes de disseny trencadors; o per conèixer i comprendre el context socioeconòmic i cultural actual, així com diferents metodologies i sistemes d’altres disciplines que fomentin un disseny transversal amb una visió crítica i analítica. Tot passa, en definitiva, per entendre el disseny de producte com una actitud, una eina transformadora que impacta en el context actual i futur.

Luis: També tenim molt presents l’artesania i la indústria, així com les noves tecnologies i els processos de fabricació. I, per descomptat, l’aspecte mediambiental pel que fa als materials i la sostenibilitat.

Què diríeu que diferencia Elisava d'altres escoles?

Jordi: Elisava és la primera escola de disseny d'Espanya, fundada el 1961. En els darrers anys, s'ha dut a terme un ambiciós projecte que ha definit el programa de grau únic, amb identitat pròpia i un equip humà espectacular. Els programes de màster i postgrau també han crescut i han ampliat la visió, amb la incorporació recent dels màsters Beyond. Actualment, és un moment amb gran potencial, ja que comença a haver-hi una massa crítica suficient per generar un molt bon entorn acadèmic en el qual estudiar. Elisava compta amb professors internacionals de primer nivell i un gran network internacional d'estudiants de més de 100 nacionalitats diferents.

És el primer cop que impartiu aquest màster? Havíeu impartit altres cursos a Elisava?

Luis: Aquest curs és la primera edició del màster Beyond Products, però ha començat molt bé. Així que ja tenim el llistó molt alt per a la segona, que tindrà lloc a partir de setembre de 2024. 

Jordi: A Elisava imparteixo cursos de grau i algunes classes de màster. 

Luis: Jo hi coordino l'Àrea de Disseny de Producte del grau en Disseny i col·laboro de manera assídua en altres màsters que s'imparteixen a Elisava.

Què és el que hi aprendrà l'alumnat?

Luis: L'objectiu del màster és fomentar un esperit crític d'acord amb els reptes contemporanis i que cada estudiant trobi el seu propi camí dins la professió. A través d'una sèrie de workshops disruptius, els estudiants reaccionen a estímuls dispars. Els diem "Get Lost". Això genera un material que permet ubicar els estudiants. En el seu segon bloc, "Find", han de trobar les seves àrees d'interès personal. Aquest treball es fa amb classes teòriques sobre temes estructurals, metodologies i tutories. A "Define", l'últim bloc, els alumnes han de desenvolupar i comunicar el seu treball final de màster amb una exposició.

Es pot aprendre i alhora passar-ho bé i gaudir? O, dit d'una altra manera, són compatibles la diversió i l'aprenentatge?

Jordi: Entenem que no es pot aprendre sense gaudir. Joc, diversió i aprenentatge van agafats de la mà. Com deien Ray i Charles Eames: "El joc és el preludi de la creativitat". Com a dissenyadors i dissenyadores, tenim pànic al llenç en blanc i el joc et dona eines creatives per trencar la barrera i sortir de la teva zona de confort d'una manera més dinàmica. Per això, creiem que la diversió és part del procés creatiu i, per tant, de l'aprenentatge.

Ha canviat molt la professió de dissenyador de producte en els últims deu anys?

Jordi: Ha canviat moltíssim i canviarà encara més! La professió està en contínua evolució; és una roda cíclica que va girant en l'espai-temps, endinsant-se cada cop més en la societat actual.

Quines són les eines més importants per a un dissenyador de producte avui en dia?

Jordi: Saber llegir el context, i ser una persona crítica, propositiva i comunicativa.

Quins professionals col·laboren al màster Beyond Products?

Luis: La majoria són professionals del món del disseny i de l'art, tot i que també comptem amb filòsofs, antropòlegs, economistes... Per exemple, Thomas Twaites, Raquel Quevedo, Marc Morro, Guillermo Santomà, Benedikt Peirotén, Lolo & Sosaku, Lucas Muñoz...

Per què és important que els professors siguin dissenyadors i estiguin exercint com a tals, a més de ser docents?

Luis: Perquè connecta el que passa a l'acadèmia amb el món professional; aquest aspecte és vital.

Què és el que fa diferent aquest màster dels altres que hi ha al mercat espanyol?

Jordi: Creiem que aquest màster és únic a Espanya. Hi ha programes que van en línies semblants a països com Anglaterra, Holanda o els Estats Units.

Quantes hores s'hi han de dedicar al dia?

Luis: El màster compta amb unes 12 hores lectives setmanals, a més del temps necessari per desenvolupar tasques i projectes, a espais que ofereix la universitat, com la biblioteca i els tallers, sigui a Elisava o a altres espais com TMDC, xerrades i workshops oberts a tot l'alumnat. Diguem-ne que el mínim serien unes 15-20 hores setmanals, tot i que sempre animem els estudiants perquè l’aprofitin al màxim. Volem que sigui una experiència intensa, de les que canvien la vida.
 

Contacta amb nosaltres

Contacta'ns