Skip to main content

Persones U

Joan Gallifa Roca: “Cal que els nostres joves desenvolupin una comprensió crítica de les tecnologies emergents i reconeguin tant els seus beneficis com els seus possibles impactes negatius”
14.05.2024

ODS 9. Indústria, innovació i infraestructura

Joan Gallifa Roca és enginyer informàtic, i màster en e-learning i en Gestió de la Informació i el Coneixement. Des de la seva formació tecnològica sempre ha estat una persona interessada a aprofitar el potencial de la tecnologia per resoldre els reptes de la societat, especialment en l'entorn educatiu. És un dels docents del grau en Gestió de la Societat Digital de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, on imparteix l'assignatura Societats i Tecnologia, una matèria que, precisament, pretén fer reflexionar sobre l'impacte de la tecnologia a la societat.

Quin paper creus que pot tenir la tecnologia per assolir els objectius de desenvolupament sostenible?  

La tecnologia pot tenir un paper crucial en l'assoliment dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) en diverses àrees. En primer lloc, les eines de comunicació, com les xarxes socials, poden ser utilitzades de manera efectiva per a la sensibilització, l'educació i la mobilització de l'opinió pública, com hem vist, per exemple, amb moviments com el Friday for Future. Aquestes plataformes ofereixen una oportunitat única per connectar persones de tot el món i difondre informació rellevant sobre qüestions ambientals i socials, fomentant així el compromís i l'acció col·lectiva.  

A més, la utilització de tecnologies avançades com la intel·ligència artificial, el big data i l'anàlisi de dades pot ser fonamental per recopilar, processar i interpretar grans quantitats de dades amb una rapidesa i precisió sense precedents. Això hauria de permetre als responsables de la presa de decisions disposar de la informació necessària per dissenyar polítiques i estratègies que abordin els reptes relacionats amb els ODS de manera més eficient i basada en evidències, i minimitzar-ne alhora els impactes negatius.  

També tecnologies específiques poden abordar problemàtiques concretes relacionades amb els ODS. Per exemple, millors tecnologies d’energia renovable poden oferir alternatives més eficients a les fonts d'energia tradicionals i contribuir a la mitigació del canvi climàtic. Innovacions en àrees com la construcció, el transport i l'agricultura poden optimitzar l'eficiència dels recursos, reduir els residus i millorar la resiliència de les comunitats davant els impactes del canvi climàtic i altres amenaces ambientals.  

La tecnologia, doncs, ens pot ajudar a la consecució dels ODS, proporcionant eines i solucions innovadores per abordar els reptes globals de manera efectiva. La seva integració estratègica i responsable és essencial per garantir un futur més just, equitatiu i sostenible per a tothom.  

Creus que les noves generacions són més conscients de la importància d’utilitzar la tecnologia per abordar qüestions com el canvi climàtic, per exemple?  

Les noves generacions, com a nadius digitals que són, tenen una relació directa amb la tecnologia, ja que l'usen de manera habitual en molts aspectes de les seves vides. Des de l'accés a la informació fins a la comunicació, el consum i la prestació de serveis, la tecnologia és una part integral del seu dia a dia. Tot i que, en l'àmbit professional, tenen camí per recórrer, aquestes generacions són plenament conscients del potencial que té. Penso que quan aquestes generacions arribin a liderar les polítiques i iniciatives per abordar reptes globals, senzillament incorporaran, de manera natural, la potencialitat d’aquestes eines.  

És important que l’educació incorpori aquesta visió de la tecnologia com una eina al nostre abast per impactar positivament en la societat? Cal educar també en un ús responsable de la tecnologia?  

És crucial que l'educació incorpori aquesta visió de la tecnologia com una eina poderosa al nostre abast per impactar positivament en la societat. Els joves d'avui seran els ciutadans del futur, immersos en un món hipertecnològic amb possibilitats que avui semblen inimaginables. Tecnologies com la biotecnologia, la intel·ligència artificial, la computació quàntica... podrien transformar radicalment la nostra existència.  

Cal que els nostres joves desenvolupin una comprensió crítica de les tecnologies emergents i reconeguin tant els seus beneficis com els seus possibles impactes negatius. Això requereix una educació que no només els exposi a les últimes innovacions tecnològiques, sinó que també els doti de les eines per avaluar-les de manera responsable i ètica.  

En aquest futur, els valors i l'ètica de les generacions futures, probablement seran més rellevants que mai en la història de la humanitat. És vital que els nostres joves no només adquireixin coneixements tècnics, sinó que també desenvolupin una consciència ètica que els guiï en la presa de decisions sobre com utilitzar i influir en la tecnologia per millorar la societat.  

Per tant, l'educació ha de donar prioritat a la formació d'individus informats, crítics i ètics en l'ús de la tecnologia, i assegurar que estiguin preparats per abordar els desafiaments i aprofitar les oportunitats d'un món cada vegada més digital i tecnològic.  

La tecnologia pot contribuir a una educació de més qualitat i a una societat més igualitària?  

Soc un ferm convençut que la tecnologia pot contribuir a fer una educació de més qualitat. La tecnologia permet transformar les maneres que tenim d’aprendre: trencant barreres d’espai i temps amb l’aprenentatge semipresencial i online, disposant de continguts atractius i motivadors que la realitat virtual ens pot oferir, adaptant-se les necessitats de cada alumne i personalitzant el camí del seu aprenentatge amb l’ajuda d’eines com la intel·ligència artificial...   

Totes aquestes possibilitats, que no podrien existir sense la tecnologia, milloren l’experiència d’aprenentatge i, si s’utilitzen de manera adequada i amb la perspectiva  pedagògica dels professionals de l’educació, poden tenir un impacte positiu en la qualitat de l’educació.  

Aquesta educació accessible per a tothom, juntament amb les possibilitats de comunicació, l'accés universal a informació de qualitat, la capacitat de participació democràtica en la presa de decisions... són pilars fonamentals de les societats igualitàries i són aspectes en què la tecnologia, emprada adequadament, pot contribuir de forma destacada.  

Com porteu a la pràctica aquesta visió de l’ús de la tecnologia a les classes del grau en Gestió de la Societat Digital?  

Per posar en pràctica aquesta visió de l'ús de la tecnologia en el grau en Gestió de la Societat Digital, s’adopta un enfocament global que integra diferents perspectives i àrees de coneixement. En primer lloc, des de la perspectiva tecnològica, els alumnes adquireixen competències que els permeten entendre les tecnologies actuals i les tendències de futur. Això inclou l'aprenentatge sobre les últimes innovacions tecnològiques, com per exemple, la intel·ligència artificial, la robòtica, la computació en núvol, el blockchain i la internet de les coses... i d’una forma especial, s’aprofundeix en l’analítica de dades. Aquesta perspectiva s’acompanya amb reflexió sobre com aquests elements impacten en la societat i les organitzacions. En segon lloc, des de la perspectiva social i personal, els alumnes exploren les interaccions entre la tecnologia, la societat i la persona. Aquesta àrea d'estudi examina les relacions humanes, els comportaments i les necessitats en un entorn digital, incloent-hi consideracions ètiques i de privadesa. Per acabar, les dues perspectives anteriors es complementen amb la visió empresarial que ofereix un coneixement de les estructures, característiques i processos de diverses tipologies d'organitzacions en l'era digital.  

Mitjançant aquest enfocament integral, el grau en Gestió de la Societat Digital proporciona als alumnes les eines i els coneixements necessaris per reflexionar sobre l'impacte de la tecnologia i abordar de manera crítica els desafiaments i les oportunitats que ofereix en els diversos aspectes de la vida contemporània i en les organitzacions actuals i fer prospectiva de futur.

Amb els vectors metodològics propis de la Facultat de Ciències Socials, com són la simulació, l’estudi de casos, les lectures i debats i amb un component eminentment pràctic i orientat a projectes, els estudiants es preparen per liderar i gestionar projectes amb èxit en un món que serà cada vegada més digital i més interconnectat.  

 

Contacta amb nosaltres

Contacta'ns