Skip to main content

Docència

Alumnes dels centres formatius d’adults de Vic i de Manlleu aprenen matemàtiques a la UVic
Alumnes dels centres formatius d’adults de Vic i de Manlleu aprenen matemàtiques a la UVic
Alumnes dels centres formatius d’adults de Vic i de Manlleu aprenen matemàtiques a la UVic

Alumnes dels centres formatius d’adults de Vic i de Manlleu aprenen matemàtiques a la UVic

09.05.2023
Share

El programa Escola i Universitat (EU) que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic acull durant els dies 4, 11 i 18 de maig dos grups d’estudiants, un del Centre Formatiu d’Adults Montseny, de Vic, i l’altre del Centre Formatiu d’Adults Miquel Martí i Pol, de Manlleu, que rebran classes per part dels futurs mestres a les instal·lacions de la Universitat.

Durant aquests tres dies els dos grups, formats per catorze alumnes de Vic i deu de Manlleu, d’edats compreses entre 40 i 60 anys, majoritàriament dones i marroquines, es traslladaran a la Universitat per fer-hi una hora de matemàtiques sota el guiatge de vint-i-sis estudiants de mestre, que hauran preparat i dissenyat diverses activitats formatives, tot posant el focus en la innovació educativa.

Per portar a terme aquesta tasca i poder preparar els materials, els estudiants de mestre, dins l’assignatura de Didàctica de les Matemàtiques I, van fer una visita prèvia als centres per  conèixer com es treballa en una aula amb alumnat adult. El material didàctic, l’han preparat en consonància amb el treball que els alumnes ja porten a terme a l’aula, i que té per fil conductor el comerç.

Un cop a la UVic, els alumnes es divideixen en dos grups de treball i se’ls assigna un estudiant de mestre a cadascun, que li serà el referent per a les tres sessions. Treballen sumes i restes a partir de l’acte d’anar a comprar, tornar canvi i saber calcular a l’avançada quant pot costar la compra, entre altres aspectes. Un cop acabada la sessió, els estudiants de mestre posaran en comú l’experiència i debatran qüestions de millora amb vista a les sessions següents.

Segons el degà de la FETEP, Eduard Ramírez, aquesta col·laboració aporta diversos avantatges en diferents nivells. “D’una banda, representa poder visibilitzar una etapa de formació que a vegades no es contempla en l’àmbit educatiu”, afirma Ramírez, que afegeix que també “ofereix l’oportunitat de compartir el projecte i d’aprendre d’una colla de mestres amb una formació i una experiència que aporten un tret diferencial a la formació inicial de mestres”. D’altra banda, per als estudiants de mestre “representa una bona oportunitat de posar en pràctica uns coneixements i unes habilitats amb un grup de població adulta, amb totes les singularitats que  aquest fet comporta, en l’àmbit de comunicació i llenguatge”, alhora que se’ls mostra un perfil professional, al qual poden optar en el moment d’entrar al mercat laboral.  

Programa Escola i Universitat

Escola i Universitat (EU) és un dels programes de formació inicial de l’alumnat dels graus de Mestre en Primària (MEP), Mestre en Educació Infantil (MEI) i els dobles graus MEP-MEI i CAFE (Ciències de l’Activitat Física i l’Esport)-MEF de la FETEP. El professorat de la facultat es coordina amb els mestres d’educació infantil i primària de les escoles de l’entorn perquè els estudiants posin en pràctica allò que s’ha treballat a l’aula, amb el guiatge d’Anna Garcia, una mestra que facilita el Departament d’Ensenyament per a aquesta funció. Els infants fan entre cinc i deu sessions a la universitat, segons l’assignatura i el curs. La coordinadora del programa Escola i Universitat, Mia Güell, afirma que el programa “és l’oportunitat de poder observar els futurs mestres en acció i de fer-ne una reflexió conjunta posterior”.

Les escoles que aquest any hi han participat són Guillem de Montrodon, Andersen, Sentfores, Sagrat Cor, Salarich, Escorial, les Escoles de Gurb, Pare Coll, Santa Caterina, Vic-Centre, Petit Miquel i Escoles Bressol Municipals de Vic, a més dels centres de formació d’adults de Manlleu i Vic, que són la gran novetat del curs. Amb totes s’ha establert una estreta col·laboració entre el professorat universitari i els mestres dels centres per garantir que la planificació de les matèries es basi en un context tan real com sigui possible.

En total hauran passat per les aules i els laboratoris de la UVic més de 700 alumnes, que hauran rebut formació sobre llengua, coneixement de la natura, educació musical, educació visual i plàstica, matemàtica, joc dramàtic i expressió corporal i anglès, entre altres. Totes les activitats formatives han estat dissenyades amb finalitat pedagògica i han permès treballar de manera oberta i creativa.

Dins el projecte Creuant Mirades

El programa Escola i Universitat s’inscriu dins el projecte Creuant Mirades, que compta amb el suport de l’Ajuntament de Vic des del 2017, i que inclou dos programes més, amb l’objectiu de fomentar un espai de diàleg i reflexió entre la Universitat i les escoles de l’entorn, amb la vista posada en la innovació educativa. Es tracta del programa Mentoratge i Identitat Docent, que permet des de fa tres anys que tots els estudiants de mestre de primer curs puguin fer estades d’un matí a la setmana durant tot l’any en una escola de l’entorn, i el programa Docència en Alternança a Centres (DAC), adreçat als estudiants del màster universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, que ofereix als estudiants l’oportunitat d’aplicar els continguts teòrics en un context real i autèntic en cinc centres educatius d’Osona.

Contacta amb nosaltres

Contacta'ns